Президент Садыр Жапаровдун Кыргызстан элине кайрылуусу

5833

«Урматтуу кыргызстандыктар!

Кадырлуу калайык калкым!

Киндик каны тамган Ала-Тоосунан алыста, чет жерде, чет елкелерде жашап жаткан бир боор агайын-тууган, эже-карындаштарым!

Мен бугун тагдырдын буйругу, эл-журтумдун эрки менен алдьщарда туруп, Башмыйзамга — Конституцияга кол койдум!

Силердин ар бирицерге, жаш-кары дебей ар бир уул-кызыбызга кайрылып жатамын!

Кыргызстандын аймактык бутундугуно жана коопсуздугуна коркунуч туудуртан окуяларга кубе болдук.

Тынчтыкты жана стабилдуулукту сактап калуу учун тийиштуу чаралар керулду.

Ушул окуялардын журушунде курман болгондордун жакындарына кецул айтамын.

Жана ушуга байланыштуу бир мунеттук аза кутууну сунуштаймын.

Бул окуялардын журушунде жабыр тарткан жарандарыбыз мамлекет тарабынан ар тараптуу колдоого алынат, жабыркаган айыл-кыштактарды тез аранын ичинде калыбына келтиребиз.

Атпай журт айттырбай туюп, керуп-билгенди мен да байкап, керуп- билип турам.

Ошол эле учурда, азыркыдай экономикалык абдан оор кырдаал, кризистик жагдай мага чейинки бир дагы президенттин шыбагасына жазылган эмес.

Эцшерилген экономиканы, тубу тушкен казынаны 20 миллиард дефицита менен алдым.

Анысы аз келгенсип пандемиянын кесепетинен бардык елкелер менен карым-катнаш, соода-сатык бугунку кунге чейин токтоп турат.

Мен еткенду жамандап, акаарат айтып, кунеелуулерду издегим келбейт.

Даанышман элибиз кимдин ким экенин ансыз деле жакшы билет.

Биз эгемендуулукке жетишкен жылдары оцго-солго урунуп, изденуунун жолунда болдук.

Бирок тарых тарабынан бизге изденуу учун чегерилген убакыт аяктады.

Кудай буюрса, бул кыйынчылыктан да жолун таап чыгып кетебиз.

Бол гону куну-туну дебей талыкпай эмгектенели.

Бугунку кайрылуу менен калк алдына чыгардан оболу, эл-журт, ошонун ичинде экономика тармактарындагы адистер, ардагерлер менен ондогон жолугушууларды еткердум.

Карапайым элдин, жумурай журттун ой-санаасын, елкебуздегу окуяларга карата кез карашын билгим келди.

Андыктан, азыркы кайрылуумду коллективдуу ой-толгоонун корутундусу, эл-журттун умут-тилегинин жалпылаштырылган жобосу деп атасак да жарашат.

Президент катары менин убактым ете аз экенин жакшы тушунуп турамын.

Эгемендуулукке ээ болгондон берки изденуулерден С°Д биздин акыбалыбызды минтип сыпаттасак болот:

  • элибиздин салт-санаасынын, маданий жана рухий доелеттерунун деградацияга кириптер болушу;
  • коомубуздун чар-жайыттыгы;
  • мамлекеттин башкаруу системасынын сенектикке учурашы;
  • экономиканын чабалдыгы;
  • олкебуздун сырткы кучтердон, асыресе ресурстардан жана таасир этуучу борборлордон коз карандылыгы.

Урматтуу кыргызстандыктар, кыргыз элим!

Былтыркы жылы мамлекетибиз учун абдан оор жыл болду.

Ички дуц продукциянын есуш темпи дээрлик 9 пайызга томондоду!

Бул акыркы 20 жылдагы эц теменку керсоткуч.

Бюджеттин дефицити мурдагы жылдарга Караганда 3 эсеге есуп, ички дуц продукцияга карата 3 пайызды тузду!

Ал эми, жыл соцуна карата тышкы карызыбыз ички дуц продукцияга карата 58 пайызды тузуп, эц эле опурталдуу чекке жетти!

Улуттук кызыкчылыктарды коргобостон, инвестицияны кор тутуунун натыйжасында стратегиялык тармактарыбыз — энергетика жана тоо-кен тармактары жабыркады.

Айыл-чарбасы майда товар ендуруунун децгээлинен кетеруле албай, онумдуулугу томен.

Экономикалык кыйын кырдаал элибиздин социалдык абалын кун санап оорлотууда.

Биз билекти турунуп, белди бекем бууп, алдыга карай иш- аракеттирибизди кучетушубуз керек.

Жакын арада шайлоо тууралуу конституциялык мыйзамдын долбоору Жогорку Кецеш кароосуна женетулот.

Бул жолку шайлоонун таза етушун камсыздоо милдети турат.

Анткени, административдик кийлигишууге тыюу салганыбыз менен, добуштарды сатып алуу сындуу корунуштер кечээги жергиликтуу шайлоолор маалында байкалды.

Мындай керунуштерду туп-тамырынан бери жок кылабыз.

Буга кучубуз да, эркибиз да жетет.

Боршайком жергиликтуу шайлоолор боюнча адилеттуу чечим чыгарат

деп ишенем.

Биз добуш сатып алуу жолу менен шайланып келуу мумкун эмес экенин эскертип, мындан ары элге да, саясатчыларга да сабак болушун далилдешибиз керек.

Экономикалык есушту камсыздоо учун бир нече милдетти ишке ашыруу зарыл.

Биринчи милдет — мамлекетке инвестициялардын агымын жогорулатуу жана экспорттун келемун кебейтуу.

Ал эми вкмвт менен Улуттук банктын алдындагы эц чоц милдеттердин бири — экономиканы капитал менен камсыздоо.

Экинчи милдет — елкебуздун изоляцияда калуусуна жол бербоо.

Мунун эки шарты бар: биринчиси, соодадагы негизги енектеш мамлекеттер арасында товарлардын эркин жугурушун камсыздоо. Экинчи шарты, вакцинация маселеси.

Калкты эмдеодон откербосок, пандемия шарттарында жарандардын ары-бери каттоосуна богот болгон маселеге айланат.

вкмоттун алдындагы учунчу милдет — азык-тулук товарларынын кымбаттап жатышына жол бербоо.

Калкты социалдык жактан маанилуу товарлар менен камсыздоо маселесин окмот коз жаздымда калтырбай, бааларды тез арада жонго салсын.

Антикризистик саясаттын кийинки оцуту — чечимдер тез кабыл алынып, ыкчам аткарылышы керек.

Министрлер кабинетинен чукул кырдаалдын режиминде, куну-туну иштоосун тал ап кылам!

Антикризистик режимдин шартында иштоону жергиликтуу бийликтерден да тал ап кыламын.

Урматтуу Кыргызстандыктар!

Кадырлуу калайык калкым!

Эгерде биз жууну бош, дарамети тайыз мажуроо эл болсок, анда тарыхтын тегирменинде калып, ыц-жыцсыз жоголгон эчендеген элдер сыяктуу эле эбак атыбыз очуп, жок болмокпуз.

Бирок биз кец Евразиянын мейкиндиктеринде, ондогон кылымдар бою „кыргыз“ экенибизди унутпай, жемибизди жедирбей, оз шыбагабызды кошоруп талашкан ожор элбиз.

Цивилизациялар чектешкен, туркун маданияттар ашташкан жердин чок ортосунда жашап жатабыз.

Демек, кыргыз ааламын таанып, оз жолубузду, башкача айтканда, экономикалык моделибиздин ©зубузг© ылайык ыгын табуу зарыл.

Ийри отуруп, туз кецешип, алдыбыздагы ушул улуу мудоо-максаттын оош-кыйыш маселелерин талкуулап алуу учун эгемендуулуктун отуз жылдыгынын алдында кыргыздардын буткул дуйнолук курултайын откоруу демилгесин которууну эп коруп турам.

Ар бир эл озу аздектеп ардактаган доолоттордун негизинде гана оз турмушун уюштурат. Биздин элде эзелден туу тутуп жашаган эки баалуулук бар, алар — эркиндик жана акыйкаттык.

Баарыбыз чогуу жакында эле анык кордук, кун сайын коруп жатабыз — эл адилетсиздикке чыдай ал байт, укуктарын чектеген жашоого макул эмес.

Биз „табигый башкаруу“, „улутубуздун табиятына жараша башкаруу“ концепциясын киргизебиз.

Анын негизги жобосу — ар кандай чечим кабыл алуудан мурда жарандардын кызыкчылыктарын алдын-ала макулдашып алуу.

Дал ушул себептен улам биз Конституцияга Курултай институтун киргиздик.

Бугунку кабыл алынган Конституцияга ылайык, кадр саясатынын эффективдуулугу учун жана мамлекеттик кызматкерлерге социалдык пакеттердин каралышын эске алуу менен „Келечек“ программасын иштеп чыгып, жакынкы арада сунуштоону тапшырам.

Кыска меенеттун ичинде жалпы мамлекеттик аппараттын ишин кайра карап, туп-тамырынан бери реформалап, кесипкей жана коомдун кызыкчылыктары учун кызмат кылууга ылайыкталган аткаруу бийлигинин системасынын жацы моделин курабыз.

Биздин республиканын экономикалык енугуусунун мындан аркы пландары жонунде коз карашымды билдирууге уруксат этициздер.

Биз экономикалык реформаларды жургузебуз, анын ичинде фискалдык, соттук, укук коргоо, транспорттук-логистикалык жана тышкы соода саясатын еркундетобуз.

Баарын камтыган элемент катары санариптештирууну жузего ашырабыз.

Биринчиден, биз бизнести жургузуу учун максималдуу ьщгайлуу шарттарды тузебуз.

Баарынан мурда — себепсиз текшеруул орден, кийлигишууден, рейдерликтен жана кол салуулардан коргоону камсыздайбыз.

Коптеген бюрократиялык тоскоолдуктар жоюлат, лицензиялык-уруксат беруучу документтерди алуу моеноту кыскартылат, капиталдын эркин жугуртулушу камсыздалат.

Башкарууну жакшыртууга, жол-жоболорду жонекейлетууге жана санариптештирууге, салык жугун темендотууге жана бизнести комускоден чыгарууга багытталган фискалдык системаны реформалоо ишке ашырылат.

Биз мамлекеттик — жеке енектештук диалогун жацы децгээлге чыгарабыз жана бизнести угууга даярбыз!

Андыктан, 2021-жылдын 1-октябрына чейин жацы салык кодексин, ошондой эле социалдык теломдердун тарифтерин томендетуу боюнча жацы мыйзамды Жогорку Кецештин кароосуна киргизебиз.

Экинчиден, бизнестин сот системасынын калыстыгына, адилеттуулугуно жана объективдуулугуно ишениши маанилуу.

Пландалып жаткан соттук реформанын алкагында жеке менчик укугун коргоо кучетулет жана третейдик сот институту онуктурулет.

Учунчуден, биз тышкы соода структурасын сапаттуу езгертууну жана елкенун экспорттук мумкунчулукторун жогорулатууну камсыздашыбыз керек.

Тышкы соода операцияларын жургузуу бизнес учун ьщгайлуу, тез жана женекей болот.

Ошондой эле, транспорттук-логистикалык интеграцияны камсыз кылуу, ата мекендик продукциянын сыртка чыгуудагы кейгейлерун чечуу маанилуу.

Республикабыздын аймагы аркылуу еткен эл аралык темир жолдорго интеграцияланган темир жол системасынын жоктугунан елкебуздун транзиттик потенциалы енукпей жатат.

Андыктан, „Бир алкак — бир жол“ долбоорунун алкагында, Кытай- Кыргызстан-взбекстан темир жол магистралын куруу пландалууда.

Бул долбоорду ишке ашырууну тездетебиз.

Биз заманбап шарттары бар мульти модалдык негиздеги жук ташуучу авиахаб тузуу мумкунчулугун карайбыз.

Ага жер белуп беребиз.

Тертунчуден, экономикага туз инвестицияларды тартуу керек.

Ошондой эле эл аралык енектоштердун колдоосун еерчутуу зарыл.

Бюджеттин мумкунчулуктеру чектелуу, ошондуктан жацы долбоорлорду ишке ашыруу жана инфраструктуралык базаларды калыбына келтируу учун туз инвестицияларды жана сырткы жардамдарды тартуу маанилуу.

Бул кадамдардын мамлекеттин стратегиялык максаттарына жана милдеттерине шайкеш келиши абзел.

Бешинчиден, мамлекеттик активдерди колдонуунун натыйжалуулугун жогорулатуу зарыл.

Мамлекеттик менчикке Караганда жеке менчик ээси натыйжалуу иштей тургандыгын экономикалык реалдуулук ырастады.

Биздин милдет — мамлекеттик ишканаларда реструктуризация жургузуп, келечекте жеке менчикке откеруу.

Ал эми стратегиялык объектилерде кызмат керсотуу сервистерин менчиктештируу керек.

Мамлекеттик мул к фонду бул ишти аяктаган соц жоюлушу кажет.

Менчиктештирууго жатпаган мамлекеттик мулктерду болсо министрликтерге жана ведомстволорго, жергиликтуу ез алдынча башкаруу органдарына откоруп беруусу керек.

Бул жумушту аткаруу учун бир жыл жетиштуу деп ойлойм.

Жогоруда аталган реформалар экономиканын приоритеттуу секторлорун: энергетиканы, тоо-кен тармагын, айыл чарбасын онуктурууго мумкундук берет.

Энергетика сектору ири инвестицияларды талап кылган технологиялык модернизацияга муктаж.

Максатыбыз: электр жана жылуулук энергиясы менен узгултуксуз жабдууну жана елконун энергетикалык коопсуздугун чыцдоону камсыз кылуу.

Энергияны керектеонун осушу жацы кубаттуулуктарды ишке киргизууну жана энергиянын башка, экологиялык жактан таза турлерун пайдаланууну талап кылат.

Айыл чарбасын онуктуруу учун жер реформасын жургузуу жана жер ресурстарын башкарууну модернизациялоо талап кылынат.

Жерлерди башкаруу институттарын чыцдап, жер рыногун калыптандырууну аягына чыгаруубуз зарыл.

Республиканын жер фондун инвентаризациялоо, жер кадастрын жацылоо жургузулет.

Айыл чарба секторунда реформанын стратегиялык максаты — азык- тулук коопсуздугун камсыз кылуу.

Экономиканын дагы бир стратегиялык сектору кен байлыктарды иштетуу енер жайы.

Бул тармакты енуктуруу улуттук мыйзамдарды жана айлана-чейрену коргоо боюнча эл аралык стандарттарды сактоонун, кен чыккан жерлерди рационалдуу иштетуунун негизинде жузоге ашырылат.

Мындан ары кеи чыккан жерлерди иштетууде мамлекеттик улуш каралышы керек.

Кен байлыктарды иштетуу тармагындагы инвестициялык саясатта елкенун кызыкчылыгын коргоого басым жасалат, ал эми эл аралык капиталды тартуу учун Улуттук тоо-кен компаниясы тузулет, ал компания мамлекеттин активдерин башкарат.

Бирок экономика кен байлыктарды пайдалануу жана стратегиялык салттуу тармактардын эсебинен гана онукпешу керек.

Азыркы заманда илимге таянган алдьщкы технологияларга жана инновациялык ендурушке инвестиция салуу ото актуалдуу.

Атаандаштык кучеген, анан калса тез озгоруп жаткан дуйнолук экономиканын шартында креативдуу идеялардын мааниси чоц.

Учурда ел кодон чыкпай туруп эле каалаган дуйнолук компанияларга онлайн иштеп, озуцо да, елкеге да пайда келтирсец болот.

Мисал катары айта кетейин, Кыргызстанда ийгиликтуу иштеп жаткан жогорку технологиялар паркынын резиденттеринин кирешеси 5 жыл ичинде ондогон эсеге ескон.

Алардын кызматын пайдаланган кардарлар дуйнонун ЗОдан ашуун олкесунун ©кулдеру.

Мамлекет мындай демилгелерди кобуреек колдоого жана алардын онугушуне комок керсетууге тийиш.

Жаштарды колдоого алсак алардын креативдуу потенциалын ачууга жана дуйне жузунде талап кылынган инновациялык продуктулардын генерациясына туртку берген болобуз.

Ошол эле учурда, экономика жаратылыш ресурстарына коз каранды.

Акыркы жылдары жаратылыш бизге суунун тугонгус байлык эмес экендигин дагы бир жолу эске сайды.

Климаттын езгеруу тенденциясы моцгулор эрип, алардын аянтынын кыскарышы менен байланыштуу.

Сууну керектоену оптималдаштыруу максатында сууну унемдеечу технологияларды киргизуу, инфраструктураны калыбына келтируу, суу коллекторлорун куруу зарыл.

Бул багытта Глобалдык экологиялык жана климаттык фондцордун мумкунчулуктерун пайдаланууга аракет жасашыбыз керек.

«0нугуу ресурстары» улуттук программасынын алкагында, суу маселесинин устунде олуттуу иш жургузуу зарыл.

Биз ар дайым мамлекеттин кецулу адамга бурулушу керек деп айтып келебиз.

Ошол эле учурда, адам коомсуз жана коомдон тышкары жашай албайт.

Адамдын приоритета — бул езунун эркин экенин, корголгонун, онугуу мумкунчулуктеру бар экенин сезиши керек.

Уй-було — коомдун негизи.

0лкену езгертууну уй-буледон баштообуз зарыл.

Салттуу уй-булелук мамилелерди бекемдеп, нарктуулугубузду сактап калуубуз керек.

Ааламдашуунун шарттарында ез жузубузду сактап калуу эц маанилуу милдеттерибиздин бири.

Ушуга байланыштуу дагы бир маанилуу кадам жасап, Конституцияга ушул маселелер менен да алектене турган Мамлекеттик катчы инстйтутун атайын киргиздик.

Алдыбызда кыргыздын философиялык-тарыхый мектебин, тарыхый жана маданий мурастардын платформасын тузуу маселелери турат.

Бугунку кундо 1 ООгэ жакын этностун жана этностук коомчулуктардын екулдеру жашап, мамлекетибиздин енугушуне салым кошуп келе жатат.

Биздин негизги ураан: „Бирдиктуу эл — енуккен елке!“.

Мамлекетибизде диний кеп турдуулук да орун алган, учурда ЗОдан ашык конфессиянын екулдеру бар.

Мамлекет дин менен кызматташып, коомубуздун келечекте тынч жана бакубат енугуусун камсыздашы кажет.

Ар бир жарандын башка жарандардын ишенимин сыйлоо маданиятын ездештурушу келечек учун маанилуу.

Элибиздин биримдигин, ынтымагын камсыздоо мамлекеттик саясаттын эц маанилуу багыттарынын бири.

Баарынан мурун аялдардын езгече ролун баса белгилегим келип турат.

Заманбап билим беруу жана балдарды кароо системалары аялдарды уй иштеринен бошотот.

Бирок аялзатынын эц маанилуу функциясын, кезге керунбеген ишин эч ким алмаштыра албайт.

Биз баалуулуктарды жараткан институт катары аялдардын коомдогу ролун жацыртып, кучетушубуз керек.

»Умай эне« культун калыбына келтирип, кучтуу муундун пайдубалын туптее керек.

Ошол себептен эне жана баланы камкордукка алуу, колдоо жана коргоо багытында улуттук программаны жана долбоорлорду тез арада ишке киргизууну тапшырам.

Кыргызды дуйнеге тааныткан акындык, текмелук, манасчылык институттарын, мындан сырткары, улуттук керкем енерду, кыргыз адабияты менен киносун колдоого алып, енуктуруу зарыл.

Коомдук теле-радио корпорациясын реформалоо керек.

Сыргган маалыматтык технологияларды алып келуу аркылуу теле­радио корпорацияны Кыргызстанды тааныта турган глобалдык медиа- долбоорго айландырса болот.

Кыргыз дуйнесун сактап калууда кыргыз тилинин орду езгечо.

Мамлекеттик тилди онуктуруу программасы мамлекеттик саясаттын милдеттуу элемента болот.

Кыргыз тили Кыргызстан элинин бардык окулдеру учун интеграциянын жана коммуникациянын инструмента болууга тийиш.

Социалдык сектор мамлекеттин негизги жана приоритеттуу чейресу болуп саналат, мамлекеттик бюджеттин жалпы чыгымдарынын 50 пайыздан ашыгын тузет.

Каржылоонун кебейушуне карабастан, тилекке карты, акыркы жылдарда кандайдыр бир кескин оцолуу байкалбайт.

Биз бюджеттик мыйзамдарды кайрадан карап чыгабыз.

Пандемия дээрлик бардык тармактарда, езгече социалдык тармакта биздин системалуу койгойлерду ачык корсотту.

Дуйне жузу боюнча пандемия тез озгеруулердун катализатору болду.

Дуйне онлайн ыкмасынын артыкчылыктарын тушунду.

Кыргызстан бул процесстен четте калган жок, бирок биз техникалык жактан башка ©лкелерден канчалык децгээлде артта калганыбызды сезе алдык.

Оору-сыркоолордун алдын алуу учун уй-булелук медицина борборлорун бекемдее жана модернизациялоо зарыл.

Бардык региондордо менчигинин туруне карабастан, заманбап диагностикалык борборлордун жана лабораториялык кызмат керсотуулордун рыногун онуктуруу учун шарттар тузулууго тийиш.

Дары-дармек каражаттарына бааны жонго салуу механизмдерин киргизууну тапшырам.

Баса белгилеп кетейин, медицина кызматкерлеринин кадрдык потенциалын сактоо маселесин чечуу зарыл.

Биз бул багытта айлык маянаны кебейтуу менен бир аз кадам жасадык.

Биз жалпы билим беруу системасын реформалашыбыз керек.

Экономиканын муктаждыктары учун иштеген, жацы мезгилдин талаптарына ылайык бол гон билим беруу системасын тузууну тапшырам.

Мектеп бутуруучулеру мезгил талабына ылайык заманбап билимге жана жендемг© ээ болушу шарт.

Инновациялык ыкмаларды жана методологияларды колдонуу менен мектепке чейинки билим берууд©гу кызмат к©рс©туу рыногун онуктуруу зарыл.

Салттуу балдар бакчалары менен катар эле балдарды ©нуктуруу борборлорун ишке киргизуу керек.

Адистештирилген „Кыргыз лицейлерин“ тузуу жолу менен ©зубуздун улуттук моделди издеп, билим беруунун системасын кайра карап чыгуу зарыл.

Реформа мамлекет тарабынан билим берууну милдеттуу турд© каржылоо системасын да ©згортууну талап кылат.

Ар бир баланын жетишкендигине карап каржылоого ©туу, ваучердик системаны киргизуу керек.

0лке жарандарын арзан турак-жай менен камсыз кылуу мамлекеттик саясаттын негизги багыттарынын бири болуп саналат.

Учурда турак-жай боюнча жацы мамлекеттик программанын долбоору иштелип чыкты, анын максаты кыймылсыз мулкке бол гон бааны томондотуу, анын жеткиликтуулугун жогорулатуу, олкенун бардык аймактарында арзан турак-жай курулушунун коломун кобойтуу.

Анализге ылайык, жакыикы алты жылда 800 миц чарчы метр турак- жайдын курулушун каржылоо учун мамлекеттик турак-жай фондун каржылоого 30 миллиард сом тартылат.

Коомго тобокелчиликтерди жана коркунучтарды туудурган, ыцгайсыздыкты жараткан ондогон факторлор бар.

Бирок мен мамлекеттик укук коргоо системасынын иш-аракеттеринен улам келип чыккан корунушторго гана токтолоюн.

Укук коргоо органдарынын жана сот системасынын иши бугунку кунде адам укуктарына жана адам коопсуздугуна коркунуч келтирген тобокелчиликтердин негизги булагы болуп калды.

Сот системасы жана укук коргоо органдары кыргыз коомчулугунун негизги баалуулуктары болгон адилеттикти жана эркиндикти тебелеп- тепсешуудо.

Мен эмне себептен мындай болуп жаткандыгынын эки негизги себебин коруп турам.

Биринчиси, тергеечулордун, прокурорлордун жана соттордун позициясын жана мамилесин алдын ала аныктаган, терен, тамырлаган „куноолуу кишинин презумпциясы“.

Алар болгон окуяны толук иликтебей туруп, алдындагы адамды дароо эле кылмышкер катары коруп, дароо эле куноосун далилдей башташат.

Андан соц сот ©куму чыга электе эле пресс-маалыматтар адамдарга эц оор кылмыштар тагылып, айыпталып жатканын жазып, жарыялап чыгышат!

Тер го© иши кун мурунтан эле айыптоочу тарапта бол бостон, ишти калыс иликтеп, сот адилеттуу болушу керек.

Ал эми экинчи себеби — тергоочудон каалаган корутундуну, соттон болсо кандайдыр бир окумду сатып алуу мумкунчулугун берген коррупция.

Коп жылдардан бери укук коргоо органдарын, сотторду реформалоо жонунд© айтылып келет, бирок ушул кунго чейин бул кырдаалды ©згортуу боюнча натыйжалуу иш жасалган жок.

Мыйзамдын устомдугу орномоюн, биздин жарандардын коопсуздугуна кепилдик берилмейин олконун социалдык-экономикалык онугушу мумкун эмес.

Ошондуктан, биринчиден, укук коргоо системасын реформалоо эц оболу мыйзамдын кадыр-баркын калыбына келтирууго жана жарандардын бийлик институттарына болгон ишенимин арттырууга багытталууга тийиш.

Экинчиден, кадрдык саясатты туп-тамырынан бери езгертуу жана еркундетуу, укук коргоо органдарынын кызматкерлеринин квалификациясын жогорулатуу.

Жаранды негизсиз айыптаса, милиция кызматкерлеринин, тергеечулердун, прокурорлордун, соттордун жеке жоопкерчилигин, кылмыштык жана материалдык жоопкерчиликтерин аныктоо зарыл.

0т© татаал болсо даты баардык мыйзамдарды инвентаризациялоо башталды, ушул иш натыйжалуу болот деп ишенем, мамлекеттик органдарга аны сапаттуу аткарууну тапшырам.

Акыркы учурларда калктын аялуу катмарларына, айрыкча аялдарга, балдарга, ошондой эле менчикке кол салуу сыяктуу кылмыштар коомчулукта чоц резонансты жаратууда.

Мындай кылмыштар учун жоопкерчиликти катаалдаштыруу керек деп эсептейм.

Ошондуктан мыйзамдарга тиешелуу езгертуулерду даярдоону тапшырдым.

Ошону менен катар эле, майда кылмыштуулукка байланыштуу мыйзамдарды гумандаштыруу боюнча да ишти улантуубуз керек.

Ал учун керектуу укуктук негиздер бар.

Тергеонун жана соттун мындай кылмыштарды туура квалификациялоосуна жетишуу керек.

Кыргызстандын эл аралык мамилелердеги жалпы багытына токтоло кетейин.

Кыргыздар эзелтен ачык жана меймандос эл.

Биздин мамлекет бар дык эл аралык уюмдар жана чет мамлекеттер менен кызматташууга умтулат.

Бирок ез кызыкчылыгыбызды эске алып, башка елкел©рдун кызыкчылыктарына урмат к©рс0туу менен мамиле жасаганыбыз табигый нерсе.

Коцшу 0лк0Л0р менен чек араларды тактоо маселеси ондогон жылдар бою чечилбей келе жатканы баарыбызга белгилуу.

Биз устубуздогу жылы коцшу 0лкол0р менен чек ара маселесинде бир бутумге келебиз деген максатты койдук.

Андан тышкары, биз коцшуларыбызга транспорттук коридорлорду жана аба каттамдарын онуктуруу, чек арада экономикалык жана маданий байланыштарды ©орчутуу, анын ичинде сууну пайдалануу сыяктуу бир катар мамлекеттер аралык долбоорлорду сунуштайлы деп жатабыз.

Бугунку кунд©гу алдыцкы жана конкреттуу тышкы саясат долбоору саналган Евразия экономикалык биримдиги менен кызматташууну терецдетебиз.

Биз эки тараптуу форматта, мамлекет башчыларынын Борбор Азиядагы жолугушууларынын, ошондой эле 5+1 форматтарынын алкагында иш алып барабыз деген ойдобуз.

Салттуу тышкы саясий иш-чаралар менен катар эле, биз енугуунун тышкы ресурстарын колдонууга багытталган атайын программаны ишке киргизууну кездеп жатабыз.

Кыргызстандыктардын дуйнелук алдыцкы университеттерде билим алуу жана чет елкелук адистердин Кыргызстандын билим беруу мекемелеринде окутуу мумкунчулуктерун кецейтсек дейбиз.

"Кыргыз Ааламы" улуттук программасы иштелип чыгып, бул долбоорго езгече маани берилет.

Бул долбоор — влкеде жана чет жакта жашаган кыргыздардын маданий интеграциясын сактоо жана бекемдее, кыргыздар жашаган тарыхый аймактар менен маданий-экономикалык байланыштарын онуктуруу долбоору.

Жогоруда белгилегенимдей, биз кыргыздардын дуйнелук курултайын еткеруу тажрыйбасын жана кыргыз форумунун туруктуу иштее механизмдерин жандандырабыз.

Ошол эле убакта, елкенун коргонуу жендемун бекемдеп, экстремизм менен терроризмдин жана эл аралык кылмыштуулуктун алдын алуу жана аларга бегет коюу боюнча зарыл чараларды керебуз.

Куралдуу Кучтерде олуттуу езгеруулерду ишке ашыруубуз зарыл.

Муну армиянын реформасы деп атасак да болот.

Анын эки негизги багытына токтолоюн.

Куралдуу кучтерду тоолуу шарттарда аскердик операцияларды жургузе ала тургандай, технологиялык жактан толук жабдылган атайын белуктердун принцибине ылайык уюштуруубуз керек.

Экинчи жагынан, биз „элдик кошуундарды“ тузууге етебуз.

Бул система чек ара аймактарында жашаган калктын жогорку мобилизациялык даярдыгын, аскердик коркунучтар жана кол салуулар маалында олуттуу кучтерду топтоо мумкунчулугун камсыз кылат.

Башкаруу системасын езгортпесек, анда биз аныктаган иш- аракеттердин планы ишке ашпайт.

Жацы Башмыйзам мындай езгеруунун пайдубалын туптоду.

Президенттин жана окмоттун аппараттарынын бири-бирин кайталоосу жакынкы кундердо, жакынкы арада жоюлат.

Аткаруу бийлигинде торт багытта башкаруу блогу болот:

  1. Министрлер кабинета элдин жашоосун жакшыртууну камсыз кыла турган узгултуксуз жана натыйжалуу ишти уюштурат.
  2. Коопсуздук Кецеши коопсуздукту камсыз кыла турган жана кризистик кырдаалдарда иш алып барган тузум болот.
  3. Туруктуу бнуктуруу боюнча улуттук кецештин жана анын катчылыгынын базасында елконун онугуусун башкаруу системасы тузулет. Бул тузум, стратегиялык маселелер, ири инвестициялык долбоорлор, реформаларды даярдоо жана аларды ишке ашыруу, ошондой эле улуттук программаларды кеземелдоо менен алектенет.
  4. Биз улуттук маданиятты, илимди жана билим берууну онуктуруу, кыргыз коомунун кайра идентификациялоо — улуттук кайра жаралуу процесси, кыргыз диаспоралары менен ез ара байланышуу маселелерин езунчв блокко камтыйбыз.

Бул багытта Мамлекеттик катчы иш алып барат.

Анын иш-милдеттерине идеология, таалим-тарбия, жарандык коом менен ез ара кызматташуу, этностор аралык жана конфессиялар аралык ынтымак маселелери кирет.

Бугун мен кыскача айткан сунуштар менен керсотмелер Президенттин елкену орто меенеттуу мезгил ичинде ©нуктуруу стратегиясында камтылган.

©нугуу стратегиябыз даяр.

Мен аны министрлер кабинетине тапшырам, министрлер кабинета стратегияны ишке ашыруу программасын саналуу кундерде Жогорку Кецештин кароосуна киргизет.

Мен жыл сайын жалпы элдик курултайдын алдында Президенттин иш- аракеттер планынын аткарылышы жонунде отчет берип турууга ниеттенип жатам.

Элибиздин татыктуу жашоосун, алардын коопсуздугу менен укуктарын камсыз кыла алабыз деген бекем ишенимдемин.

Биз сиздер менен мамлекеттин саясий турмушун гана турукташтырбастан, экономиканы, коомдун- жашоосун жакшыртууга умтулабыз.

Жаркын келечекке карай аракеттенуу процесси башталды!

Коомдун бардык тармактарынын, жалпы кыргыз элинин колдоосуна ишенем.

Жалпы элибиз менен бирдикте, эл талап кылган иш-чараларды аткарууга менин кучум жана эрким жетет.

Биздин сапар — келечекке, татыктуу жашоого, есуп-енугууге карай улуу сапар деп терец ишенем.

Мындай улуу мудее-максатты кыргыз эли ез тарыхында бир эмес, бир нече жолу ишке ашырган.

Биз дагы сиздер менен биргеликте бул максатты ишке ашырабыз.

Ылайым Жараткан жар болуп,

Кыргызстан тез енугуу жолуна тушуп, енуккен мамлекеттердин катарына кошулсун!».

Бөлүшүү

Facebook LinkedIn Twitter VK OK